Stres – jak sobie z nim radzić? 6 sprawdzonych porad

0
295

Stres jest naturalną reakcją organizmu człowieka na sytuację niebezpieczną. Dotyczy każdego i nie ma ludzi, którzy by go nie doświadczali. Stresorem, czyli wyzwalaczem stresu, może być na przykład bliskie spotkanie z niedźwiedziem. Najzupełniej normalną reakcją organizmu wtedy jest przyspieszone bicie serca, wzrost adrenaliny i stymulacja całego ciała. Co innego, kiedy w ten sposób reagujesz na mejla od niedźwiedzia…

Czym jest stres?

Stres można najprościej zdefiniować jako odpowiedź organizmu na wydarzenia, które zakłócają równowagę, obciążają albo nawet przekraczają naturalne zdolności do radzenia sobie z danymi sytuacjami. Raczej nie będziesz zestresowana, kiedy po raz nie wiadomo który, wykonujesz przepis na ulubione ciasto. Co innego, gdy właśnie rozpoczynasz pracę na nowym stanowisku.

Czynniki, które wywołują owe zakłócenia równowagi nazywa się stresorami. Stresorami mogą być zarówno zjawiskami fizycznymi (na przykład katostrofa naturalna, nagła choroba, wypadek czy choćby za duży hałas), jak i społecznymi (na przykład problemy rodzinne, bolesne rozstanie, nieplanowana ciąża, przestępczość). Oczywiście różnią się miedzy sobą choćby siłą oddziaływania. Niektóre z nich uważa się za tak zwane codzienne utrapienia. Mimo tego, że siła ich rażenia nie jest zbyt duża, to przekładają się na obniżenie jakości życia, frustracje czy nawet depresję.

Na wyższym poziomie niż codzienne utrapienia plasują się stresory poważne. Te są związana z dużymi zmianami życiowymi. Kiedy przeżywasz przełom, nieważne, czy pozytywny czy negatywny, na przykład: zmieniasz pracę, wyjeżdżasz na stałe, wchodzisz w związek małżeński, borykasz się z utratą bliskiej osoby – towarzyszy ci stres.

Gorsze od stresorów poważnych, są stresory katastrofalne. Oddziałują na całe grupy ludzi w sposób dramatyczny. Chodzi tutaj o takie zdarzenia, jak: wojny, katastrofy naturalne, ataki terrorystyczne. Uderzają one w najbardziej podstawowe ludzkie potrzeby i wartości. Zagrażają życiu i odbierają poczucie bezpieczeństwa. Stres, który towarzyszy takim wydarzeniom bardzo często jest traumatyczny, zostawia w psychice ślad już do końca życia. Takie zjawisko znane jest w psychologii pod nazwą syndromu stresu pourazowego.

Od czego zależy to że się stresujemy?

No tak, ale przecież nie dla wszystkich te same sytuacje są stresujące. Dla jednych zmiana pracy jest wydarzeniem ekscytującym, a dla innych – prawdziwym koszmarem. Podobnie sprawa ma się ze skokami spadochronowymi albo na bungee: jedni je uwielbiają, a dla innych to czyste tortury. Okazuje się bowiem, że nie tylko stresor wpływa na określone reakcje organizmu, ale także jego subiektywna ocena.

Psycholog Richard Lazarus nazwał to zjawisko oceną poznawczą. Polega ona na tym, jak człowiek samodzielnie ocenia swoje zdolności do poradzenia sobie z sytuacją. Z jego teorii wynika, że zdecydowanie bardziej konstruktywnie stresują się osoby, które czynniki zakłócające równowagę traktują jak wyzwania, a nie problemy. Żeby tak jednak było, własne możliwości musisz uznać za wystarczające. Jak to działa w praktyce? Na przykład: „Nie jestem zestresowana przed pójściem pierwszy raz do nowej pracy, bo wiem, że dobrze opisałam swoje kwalifikacje i jestem odpowiednia do pracy na tym stanowisku”.

Oczywiście niełatwo jest nauczyć się takiego traktowania stresu. Mamy dla ciebie jednak 6 sprawdzonych sposobów, dzięki którym nauczysz się lepiej sobie radzić ze stresującymi sytuacjami.

Dziewczyna z krótko obciętymi włosami na łące pełnej kwiatów. Kontakt z naturą to jeden ze sposobów na to, jak pokonać stres.
Stres może być wyniszczający dla Twojego organizmu, dlatego stosuj techniki, które pozwalają na uwolnienie się od niego. Fot. Unsplash.com

Pokonaj stres – 6 sposobów

1. Uwierz w siebie

Pamiętaj, że to, w jaki sposób o sobie myślisz, zależy w dużej mierze od tego, czego się o sobie nauczyłaś. Jeśli od dzieciństwa słuchasz tylko słów krytyki, nic dziwnego, że nie doceniasz swoich umiejętności i nie jesteś pewna siebie. Pamiętaj jednak, że to można zmienić. Daj sobie szansę do nauczenia się pozytywnych rzeczy o sobie. Nagradzaj się za drobne, codzienne sukcesy. Zapisuj codzienną listę swoich osiągnąć, nawet jeśli ma to być po mistrzowsku ugotowana pomidorowa. Bądź z siebie dumna.

2. Spróbuj myśleć o trudnościach, jak o wyzwaniach, którym sprostasz

Nie masz wpływu na to, jakie trudności spotykają cię w życiu. Masz jednak wpływ na to, jak sobie z nimi radzisz. Pomyśl o wszystkich drobnych rzeczach, które trzeba zrobić, żeby pokonać przeszkodę i staraj się powoli je robić. Pamiętaj, że nawet porażki i upadki są cennymi lekcjami, dzięki którym możesz nauczyć się wiele o sobie i innych. Jeśli problem wydaje ci się tak duży, że uginają się pod nim kolana: rozłóż go na etapy.

3. Naucz się relaksować

Twój organizm wie, jak reagować w sytuacji stresowej. Ale czy wie też, jak reagować, kiedy się relaksujesz? Naucz się uspokajać, wyciszać i odpoczywać bez poczucia winy. Wyspana i pełna energii jesteś dużo silniejsza. Łatwiej będzie ci radzić sobie ze stresem, jeśli zadbasz o siebie. Wprowadź w życie rytuały odprężające, na przykład: maseczka, gorąca kąpiel i ulubiona książka. Na pewno poczujesz się lepiej.

4. Dbaj o kondycję

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna jest jednym z najłatwiejszych sposobów na rozładowanie stresu. Trening w domu pozwoli Ci na spalenie kalorii, wypocenie złych emocji, a przy okazji dotleni mózg i poprawi kondycję. Nie bez powodu mówi się, że w zdrowym ciele, zdrowy duch.

5. Zacznij szanować swoje uczucia

To, co czujesz jest ważną wskazówką dla organizmu. Zamiast zagłuszać swoje emocje, słuchaj ich i zacznij szanować. Ciało często podpowiada ci, że to, co robisz nie jest dla ciebie dobre. Być może znasz to uczucie, kiedy idziesz na spotkanie z koleżanką, ale przez cały czas czujesz cie skrępowana, masz ściśnięty żołądek, a po powrocie – jesteś zmęczona. Co mówi ci w ten sposób ciało? Wsłuchuj się w takie sygnały i podążaj za nimi. Życie w zgodzie ze sobą sprawia, że jesteś silniejsza, bardziej pewna siebie i mniej podatna na stres.

6. Proś o pomoc, kiedy jej potrzebujesz

Ukrywanie swoich problemów nie pomaga ci w ich rozwiązywaniu. Stają się przez to tylko większe i bardziej przytłaczające. Rozmawiaj o tym, co czujesz z bliskimi, przyjaciółmi. A kiedy czujesz, że potrzebujesz pomocy specjalisty, nie bój się porad psychologa albo psychoterapeuty.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here