Nadmiar witaminy C – czy jest w ogóle możliwy?

0
114

Witaminę C uznaje się za bardzo bezpieczną dla organizmu. Niemal niemożliwe jest jej przedawkowanie. Istnieją też teorie głoszące jej wyjątkowe działanie lecznicze, m.in. w zakresie terapii przeciwnowotworowej. Niestety takie właściwości nie zostały potwierdzone naukowo, a ich bezmyślne stosowanie może mieć negatywne skutki. Nadmiar witaminy C w organizmie pogarsza jego funkcjonowanie i powoduje przykre dolegliwości. Sprawdź, jakie.

 

Jakie działanie ma witamina C?

Powszechnie uznaje się, że witamina C jest bronią przeciwko przeziębieniu i grypie. Niestety, jak wskazują ostatnie badania, nawet duże dawki kwasu askorbinowego, nie mogą uchronić organizmu przed infekcją. Nie przekładają się też na skrócenie choroby. Sytuacja ta zmienia się w przypadku osób, które suplementują witaminę C regularnie, od dłuższego czasu, a także podejmują różnego rodzaju aktywność fizyczną. Wynika to z ogólnych zdolności immunologicznych osób aktywnych.

Choć witamina C nie jest w stanie ochronić przed infekcją, to jednak utrzymywanie jej właściwego stężenia w organizmie jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania. Przede wszystkim dlatego, że kwas askorbinowy redukuje wolne rodniki tlenowe. Działanie antyoksydacyjne jest wykorzystywane nie tylko w medycynie, ale także w kosmetyce. Dlatego witamina C powinna trafiać do domowych maseczek na twarz i być składnikiem kremów, które chronią przed przedwczesnym powstawaniem zmarszczek. Odpowiedni poziom witaminy C w organizmie jest ważny również ze względu na to, że zmniejsza ryzyko udaru, pomaga chronić się przed anemią, a także umożliwia prawidłowe przyswajanie żelaza.

Dziewczyna zanurzona w wodzie, po powierzchni której pływają pokrojone na plasterki cytrusy. Obraz stanowi ilustrację tematu: nadmiar witaminy C.
Przedawkowanie witaminy C podczas przyjmowania jej z naturalnych źródeł jest niemal niemożliwe. Fot. Unsplash.com

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę C?

Witamina C rozpuszcza się w wodzie, a to oznacza, że nie może być kumulowana w organizmie. Dlatego tak rzadkim zjawiskiem jest nadmiar witaminy C. Dzienna dawka dla dzieci została ustalona na poziomie 40–50 mg. Z kolei osoby dorosłe zapotrzebowanie to mają ukształtowane na poziomie 75–90 mg na dobę. W dostępnych w sklepach suplementach maksymalna zawartość witaminy C wynosi 1000 mg. Ale spokojnie, kwas askorbinowy z suplementów przyswaja się w mniejszej ilości niż ten pochodzący ze źródeł naturalnych. Jedzenie czarnych porzeczek, aronii, cytrusów, przetworów z dzikiej róży, czerwonej papryki czy brokułów w większym stopniu pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C niż stosowanie suplementów.

Warto wiedzieć, ze zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta u osób, które palą papierosy, często sięgają po alkohol, a także u kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zdecydowanie więcej kwasu askorbinowego powinny dostarczać do organizmu osoby cierpiące na choroby układu krążenia i nadciśnienie tętnicze.

Nadmiar witaminy C – czym skutkuje?

Chociaż przedawkowanie witaminy C ze źródeł naturalnych jest niemal niemożliwe, to w przypadku suplementów jest nieco inaczej. Przyjmowanie dużych dawek w formie tabletek może powodować wystąpienie objawów przedawkowania:

  • zaburzeń pracy układu pokarmowego,
  • bólów brzucha.
  • wysypki przypominającej alergię kontaktową.

Nadmiar witaminy C w organizmie nie zagraża zdrowiu i życiu, ale może powodować nieprzyjemny dolegliwości, zwłaszcza związane z układem moczowym. Nadwyżka kwasu askorbinowego jest usuwana z organizmu wraz z moczem, dlatego może się przyczyniać do problemów z nerkami, m.in. powstawania kamieni.

Najlepiej jest więc przyjmować witaminę C z naturalnych źródeł, a jeśli już sięgasz po suplementy, pamiętaj o przestrzeganiu zaleceń dotyczących dawkowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here